Graviditet: Angst og bekymring beskytter dig og din baby

Graviditet kan være forbundet med angst og bekymringer – MEN er det virkeligt så slemt?

Angst er faktisk en sund og nødvendig følelse, på lige fod med at vi kan føle os glade, vrede eller kede af det. Angsten har den funktion at advare os om farer, så vi ikke kommer til skade og så vi kan beskytte vores barn.

Alle følelser har deres sunde berettigelse i vores sind, med hver deres funktion. Følelser kan ikke skade din baby i maven – ej heller intense følelser – men baby mærker dem og lærer derved noget om følelser.

Jeg er overbevist om, at når du kan tage HELE dit følelsesliv til dig – også det du ikke har lyst til at se på – så står du stærkere. Især i graviditet og moderskab er denne mentale balance betydelig. Du vil opleve, en større lethed i at navigere i det nye der sker. Det er rent overskud til dig og din baby.

Angst og bekymringer har gode vækstbetingelser i denne Corona-tid. Mange ting er uvante og der er stor usikkerhed nu og i vores fremtid. Der bliver råbt meget vagt i gevær og pas på! – det giver et ekstra lag af bekymring hos de fleste af os – og kan få læsset til at vælte, hvis man i forvejen er bekymret.

Denne artikel handler om graviditet og angst. Om hvordan angsten viser sig. Om de strategier angsten ofte sætter i gang, for at dække over følelsen. Det kan være bekymringer, grublerier og et stort behov for kontrol. Men skal du undgå det – og hvad stiller du op med det?

Graviditet og angst

Når du bliver gravid, oplever du en øget sårbarhed. Der er lettere adgang til dit indre liv, fordi graviditeten er en tid med stor psykisk udvikling. Din bevidsthed er automatisk vendt mod at passe på dit barn – du passer på dig selv og undgår ting der kan skade din baby.

Ret hurtigt vil du orientere dig mod fremtiden, at barnet skal fødes, at du skal være mor og I skal være en familie. At du selv engang var et barn med forældre, som måske passede godt på dig, måske ikke – er de væsentligste erfaringer du kan tage afsæt i, på din rejse ind i moderskabet.

Hvordan mon jeg bliver som mor? Kan jeg opfylde mit barns behov? Kan jeg passe ordentligt på det og sørge for den bedste opvækst? Hvordan klarer jeg at føde mit barn? Kan jeg bevare kontrollen? Hvordan gør jeg det bedst? Hvad hvis der går noget galt og alt ikke er som det skal være?

Sådan viser angst sig

Angst viser sig typisk som; mange bekymringer, grublerier og forsøg på at planlægge, holde styr på eller undgå noget specifikt. Det kan være noget der ligger langt ud i fremtiden. Noget der ligger udenfor din kontrol og ting du ikke har en chance for at vide, hvordan kommer til at forme sig.

Det viser sig som tankemylder, tankekaos og forsøg på at regne det hele ud. Du har et stort behov for at have styr på alting og at det er dig der har kontrollen – at give slip på kontrol er det mest angstprovokerende.

Angst har forskellige kropslige udtryk. Måske føler du utilpashed, indre uro, at du går rundt i en osteklokke, svedige håndflader, koldsved, svimmelhed, kvalme, hovedpine, muskelspændinger.

Øgede graviditetsgener, fx i form af plukkeveer og diffuse smerter, ses også som reaktion på angst. Omvendt oplever nogle gravide, at de ændrede kropslige fornemmelser giver angst og bekymringer om det nu er, som det skal være.

Nogle kvinder kender angsten fra tidligere og den blusser måske op i graviditeten. For andre er angsten noget der kommer i graviditeten og det kan føles som en voldsom og uønsket overraskelse.

Hvis du genkender flere af disse symptomer eller hvis du ikke kan genkende dig selv i den måde du reagerer og har det på, skal du vide dette:

Der er altid noget at gøre og der skal som regel ikke så meget til. Søg hjælp, tal med en du har tillid til, om hvordan du har det. Min erfaring er at selv få samtaler rykker og giver ro på systemet.

Når bekymringerne tager overhånd

Jeg oplever at bekymringerne, for nogle kommer til at fylde mere end hvad godt er – og forstå mig ret! Jeg ved, at ALLE gravide vil det bedste for deres barn, ALT gøres i den allerbedste mening. For det ligger i vores biologi at passe på vores børn.

Langt hen af vejen, er det normalt og endda sundt at være bekymret. Det er en del af forberedelsen; at rydde det farlige af vejen og være på forkant med situationen. Det handler om sikkerhed i en livsfase, hvor du nok har hørt en historie eller to om noget der gik galt for andre.

Når det tager overhånd, vil du opleve at du mentalt er på overarbejde. Du bruger enorme mængder energi på grublerier og tanker der kører i ring, i et forsøg på at have styr på, planlægge og bevare kontrollen.

Du kan ikke sove, uroen indfinder sig, du vil bare have et kejsersnit, for det med at føde freaker dig helt ud. Det med at nyde at være gravid udeblev. Det gør dig trist og avler måske flere bekymringer.

Jeg ønsker, at du kan nyde din graviditet og samtidig rumme den usikkerhed det er at bevæge sig ud i ukendt land – med de udfordringer det nu engang giver dig. Det er dit afsæt til at finde din styrke.

At være på vagt

Nu skriver jeg dette i en Corona-tid. Ikke fordi det har meget med virus at gøre, men fordi jeg oplever, at Corona-usikkerheden smører et ekstra lag angst på, hos de gravide jeg taler med.

Der er helt naturligt, at udefrakommende påvirkninger øger dit angst niveau, især i graviditeten, hvor du er mere åben og sårbar, hvor det vigtigste er sikkerhed og vished for fremtiden.

Sådan skal det være, angsten SKAL få dig til at stoppe op og være PÅ VAGT, fordi der reelt er noget, du skal tage dig af.

Og du skal tage dig af det, relevant og ansvarsfuldt. Du skal forberede dig, selvom du ikke kan planlægge fremtiden. Og det du ikke har indflydelse på eller kan gøre noget ved – det skal du lade ligge.

Lade det ligge!? – det kan du sagtens sige, tænker du måske? Ja, jeg ved det… Det er ikke noget man sådan bare lige gør. Det kræver øvelse og det kan læres, jeg viser dig hvordan, lige om et øjeblik.

Hvad stiller jeg op med min angst?

Da angst er en del af i vores sunde, naturlige følelsesregister, er der ingen grund til at gemme den væk. Det skulle da lige være, at vi er mange der har lært at det er bedst sådan; at skjule vores sårbarhed, at skamme den ud og gøre alle mulige krumspring for at undgå den.

Lige det, får bare angsten til at gøre endnu mere vrøvl!

En vej ud, kan være at stoppe kampen og accepterer at angst er en følelse der gerne må være der. Se din egen sårbarhed. At dæmpe dit vagtberedskab og skylle dit system igennem med gode og tryghedskabende hormoner.

Du kan tænke over, om det reelt gør en forskel at gruble? Løser det dit problem?

Spørg dig selv, hvad der får dig til at føle dig godt tilpas og mere rolig? Gør mere af det.

Kunne det tænkes at det gav dig mere glæde at være tilstede lige nu? At gøre det du har lyst til, være sammen med de mennesker du holder mest af og nyde at livet er lige nu?

Prøv denne øvelse i nærvær

Du kan kun være nærværende med ét fokus ad gangen. Så når du har din opmærksomhed på tanker og bekymringer, går du fra dig selv og din baby. Vid, at det er dig der suverænt bestemmer, hvad du retter din opmærksomhed imod og er nærværende med.

Det hjælper at gå fra de mange bekymringer og lade angsten være. Sæt det på stand by – det handler nemlig ikke om at den skal gå væk eller holde op! Lad det være og flyt din opmærksom til din baby i maven.

Vær nysgerrig, mærk baby, læg hånden på maven, snak med baby, syng for baby. Forestil dig hvad baby laver derinde? Sover den, har den hikke, slår den koldbøtter, sutter den på tommelfinger? Måske fornemmer du din babys temperament og hvordan baby reagerer på det, du gør.

Hvis du læser dette og ikke har en baby i maven, så virker det ligeså godt at fokusere på noget andet. Det kan være at lytte til en fugl der kvidrer udenfor vinduet, uden at lade dig distrahere af andre lyde. Eller kigge på et smukt billede, have fokus på dit arbejde, madlavningen eller noget helt tredje. Det vigtigste er, at det du gør, er med din fulde opmærksomhed.

Bekymringerne tager du dig af i et afgrænset tidsrum, din grubletid, som er max ½ – 1 time dagligt. I det tidsrum må du bekymre dig, snakke om det og tage dig af det, alt det du vil.

For husk, at dit alarmsystem har fortalt dig, at der er noget, du skal tage dig af. På den måde får du taget hånd om det væsentlige og du vil efterhånden opleve lettelse og overskud til de mennesker og aktiviteter du holder af, resten af døgnet.

Opbygning af immunitet – at tåle angst

Kigger vi bag angsten, så har den alligevel lidt med virus at gøre. Når vi møder et fremmed virus, bliver vi syge, men samtidig opbygger kroppen immunitet, så hvis vi møder den samme virus senere, vil det ikke kunne gøre os noget.

Der er altid en årsag til at du mærker angsten. Hvis det mentale immunforsvar ikke har opdaget, hvad der udløser angsten, vil den blive ved at udløse en automatreaktion – at blive syg, hvis vi skal bibeholde analogien til virus.

Din hjerne har lært – fordi du har gjort sådan utallige gange – at det er sådan faren kan håndteres. Det er en gammel overlevelses-strategi, som helt sikkert var smart engang, men egentligt ikke fungerer længere.

I det terapeutiske arbejde med angsten, bliver du mere bevidst om, hvad der er på spil og hvordan du kan bruge mere hensigtsmæssige strategier. På den måde opnår du en slags immunitet. Det handler nemlig ikke om at undgå, alt det du frygter, men om at lære at tåle det.

Så når du tør lytte ind i din angst, har du alle muligheder for at øge din modstandskraft og stå styrket i resten af graviditeten, fødslen og dit moderskab.

Hvad så med fødselsangst?

Fødselsangsten er en specifik angst, der handler om fødsel. Nogle elementer fra denne artikel, kan alligevel være genkendelige og brugbare. Jeg vil især anbefale øvelsen med at have fokus på baby, fremfor at gruble over hvordan fødslen kommer til at gå.

Fødselsangsten er dog et kapitel for sig selv og handler ofte om en tidligere dårlig fødselsoplevelse. Jeg vil skrive mere om dette og hvordan man kan forberede sig til en god fødselsoplevelse. Indtil videre er du velkommen til at Læse mere her.

Jeg vil skrive flere blogs om relaterede emner. Du er velkommen til at følge mig på fb, IG eller skrive dig op til nyhedsbrev her.

Gratis samtale til dig der læser med

Jeg er glad for at du læste med og håber at du kan finde ro til at nyde din graviditet.

Måske er du blevet nysgerrig på, hvordan du kan finde styrken fra dit eget ståsted, så du kan træffe gode og nærende beslutninger for dig og din familie?

Kender du det, at tingene har det med at vokse sig meget store, når man går alene med det? Min erfaring er, at der ofte ikke skal så meget til, for at se tingene i et andet lys.

Derfor vil jeg gerne hjælpe dig med at afklare, hvad der skal til for at du finder din styrke i din situation.

Jeg har blokeret et antal tider á 20 min, til en gratis afklarende samtale (online).

Skal en af dem være din?

JA TAK, JEG VIL GERNE BOOKE EN GRATIS SAMTALE.

De bedste hilsner fra Nina Brændgaard